‘Ik ben duurzaamheidsmoe’, jawel dat horen wij weleens, wanneer we in gesprek gaan met ondernemers. En aan de ene kant snappen we het wel. Het gaat al járen over verduurzamen. Overal om je heen. Dat kan best intens voelen. De druk dat je iets moet, maar niet precies weet wat. Maar dat kán niet de reden zijn om niet te gaan verduurzamen. Het is namelijk niet voor niets dat je er zoveel over hoort. We moeten verduurzamen om het klimaat en het milieu te laten herstellen, om de aarde ook leefbaar te houden voor onze kinderen, kleinkinderen en alle kinderen daarna, maar vooral omdat we er zélf beter van worden. Verduurzamen is een goed businessmodel. Je bespaart jezelf namelijk een hoop geld. En daar zouden ondernemers juist enthousiast van moeten worden, toch?
Er zijn volop goede redenen om te verduurzamen. Ook als je echt heel erg duurzaamheidsmoe bent. We hebben vijf belangrijke op een rijtje gezet, waarbij je zelf maar even moet bepalen welke volgorde op jou van toepassing is!
Je moet voldoen aan de besparingsplicht
Sinds dit jaar moeten bedrijven die 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas (of een equivalent daarvan) per jaar gebruiken verplicht in actie komen. Zij moeten alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder uitvoeren. En daar moeten ze minimaal ééns per 4 jaar over rapporteren. Deze rapportage moet je uiterlijk 1 december 2023 indienen via Mijn RVO. Sommige bedrijven hebben ook nog een rapportageverplichting volgens de Europese Richtlijn Energie-Efficiëntie (EED), de EED-audit plicht. De omgevingsdienst controleert hier actief op, dus dit kun je niet laten rusten. Op de website van de RVO vind je hier meer informatie over.
Je wilt je bedrijf toekomstbestendig houden
Je wilt blijven ondernemen en kunnen groeien. Als jij niet kunt uitbreiden door bijvoorbeeld de netcongestie of omdat jij nog steeds afhankelijk bent van gas dat er uiteindelijk niet meer is, is dat natuurlijk eeuwig zonde. Om nog maar niet te spreken van de steeds stijgende energietarieven die zwaar drukken op de winst van je bedrijf. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat klanten steeds meer waarde hechten aan duurzame bedrijven.
Je wilt geld besparen
Eigenlijk zou dit de belangrijkste reden moeten zijn. Niet verduurzamen is jezelf in de weg zitten. Door te investeren in isolatiemateriaal (wat qua kosten goed te doen is), bespaar je serieus op je energiekosten. Als de temperatuur binnen niet te ver oploopt of daalt, hoef je niet te compenseren met verwarming en koeling. Zonnepanelen, waarmee je je eigen stroom opwekt en je verbruik dus compenseert, zijn nog zo’n goede investering. Je verdient je investering in enkele jaren terug en je profiteert tot 25 jaar van gratis zonnestroom. En ga je van het gas af? Dan houd je helemaal geld over. Er zijn volop subsidies om jou een financieel steuntje in de rug te geven. Het RVO heeft een handige subsidie- en financieringswijzer. Maar voor meer informatie kun je ook terecht bij ons!
Je wilt laten zien dat je duurzaamheid belangrijk vindt
We gaven het al aan: klanten hechten steeds meer waarde aan duurzaam ondernemen. Door je pand te verduurzamen en dit uit te dragen (je mag er tenslotte best trots op zijn dat je zulke weloverwogen stappen zet), scoor je ook punten bij je klanten. Je straalt uit dat je duurzaamheid belangrijk vindt en dat je er serieus mee bezig bent. Je bespaart geld én je draagt bij aan een gezondere leefomgeving. Win-win-situatie!
Je wilt een comfortabeler bedrijfspand
Een duurzamer bedrijfspand is vaak ook comfortabeler. Het tocht er niet, de temperatuur blijft vrij constant, de verlichting is aangenaam, er hangen geen ongezonde dampen, er is verse lucht… dat is toch een fijne bijkomstigheid? Dat zal je personeel ook kunnen beamen!
Is je duurzaamheidsmoeheid opeens verdwenen of wilde je tóch al in actie komen? Neem even contact met ons op!