Duurzaamheid tot op de deurmat: OMKB in de Hoornse binnenstad

 

Halverwege juni ging een team van gemeente Hoorn, provincie Noord-Holland, Klimaatroute en ondernemersvertegenwoordigers de straat op in de Hoornse binnenstad. Het doel: de Ontzorgingsaanpak MKB van de provincie bij de ondernemers brengen. Op het Kleine Noord en in de Nieuwsteeg gingen twee groepen langs bij de ondernemers met de vraag hoe het bij hen gaat met verduurzamen. Als ze wilden konden ze meteen een gratis scan laten doen of er eentje inplannen. Met succes: tijdens het bezoek werden al 5 scans uitgevoerd en er zijn er ook nog een aantal gepland. In totaal doen nu 18 ondernemers mee!

Samen met de ondernemers

Sanne Hettinga van gemeente Hoorn: “De samenwerking met ondernemers is belangrijk. Daarom was José Linders namens de OSH ook aangehaakt bij de bezoeken. Het werd een heel leuke en inspirerende dag. De ondernemers in de binnenstad waren erg enthousiast en er komt dan ook nog een vervolg op deze actie. We kregen tijdens de dag ook vragen over netcongestie. Ondernemers zijn onzeker over wat er gaat gebeuren. Als gemeente vinden we het belangrijk om zichtbaar te zijn en daar zetten we volop op in. Ook als we niet op straat lopen. Als ondernemers ons bellen, krijgen ze ook ons aan de telefoon. De energietransitie is al ingewikkeld genoeg. Persoonlijk contact maakt de drempel een stuk lager.”

Bas Smedes van provincie Noord-Holland: “Van tevoren hadden we al een paar aanvragen gekregen van ondernemers die graag wilden meedoen aan het programma. Dat was al een goed begin. We hebben diverse ondernemers gesproken die dag: van horeca tot detailhandel of warenhuis. Ook beeldbepalende panden doen mee. Voor deze monumenten werken we samen met De Groene Grachten.”

Dit najaar krijgt het programma nog een vervolg. Tijdens de OSH ledenvergadering in september komt de gemeente meer vertellen over de aanpak en daarna volgt nog een rondje door de binnenstad.

Duurzame inspiratie