Je hebt er misschien al weleens van gehoord: de CSRD-richtlijn. De richtlijn die bepaalt dat bedrijven verplicht worden te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Maar wat houdt de richtlijn precies in en in hoeverre geldt die al voor jouw organisatie? We zetten het even op een rijtje voor je.
Wat is de CSRD-richtlijn?
CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Deze richtlijn is eind 2022 aangenomen door de Europese Unie en is onderdeel van de Green Deal. Hij moet zorgen voor meer transparantie over en een betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie. De richtlijn komt in de plaats van de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Bedrijven moeten rapporteren over CO2-uitstoot en het sociaal kapitaal, maar ook de impact op biodiversiteit en mensenrechtenschendingen in de keten. In eerste instantie geldt de richtlijn vooral voor grote bedrijven. Voor niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven wordt nog gewerkt aan een lichtere variant.
Een groot bedrijf:
- Heeft meer dan 250 medewerkers
- Behaalt meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar
- Heeft meer dan 25 miljoen euro op de balans
In Westfriesland zijn dit vooralsnog niet heel veel bedrijven of alleen vestigingen die onderdeel zijn van grotere organisaties, die daarmee te maken hebben. Vanaf 1 januari 2026 moeten echter ook beursgenoteerde mkb-bedrijven gaan rapporteren. En als jij onderdeel bent van een keten, dan kun je ook als niet-beursgenoteerde mkb’er te maken krijgen met CSRD. Grote organisaties, jouw klanten of leveranciers, moeten duidelijk maken hoe hun hele keten presteert op het gebied van duurzaamheid. Daarom zullen partners bij jou opvragen hoe jij te werk gaat voor hun duurzaamheidsrapportage.
Wat kan ik doen?
Als je op korte of langere termijn verplicht bent om te rapporteren, is het goed om alvast te beginnen met het uitzoeken van relevante duurzaamheidsinformatie binnen de organisatie. Je verzamelt de juiste gegevens, maar gaat ook rapportageprocessen en -systemen evalueren, om ervoor te zorgen dat ze straks voldoen aan alle eisen.
MVO Nederland organiseert regelmatig CSRD-evenementen, waarin je helemaal wordt bijgepraat over je rechten en plichten en hoe je dit kunt toepassen in je onderneming. Ze gaan ook in op de kansen voor mkb’ers wanneer jouw ketenpartner CSRD-plichtig is. Uiteindelijk worden we allemaal beter van deze richtlijn.
Hoe help ik ketenpartners?
Als jouw ketenpartner bezig is met de rapportage, zal hij jou vragen stellen over je product. Hoe het gemaakt wordt en door wie, bijvoorbeeld. En of dat eerlijk en verantwoord gebeurt. Grote bedrijven moeten hier streng naar kijken, om te voldoen aan de richtlijn. Help je partner verder door je voor te bereiden op dit soort vragen. Als je geen informatie kunt aanleveren, kan dat een reden zijn om voor een concurrent te kiezen. Het is dus verstandig om eens op een rijtje te zetten hoe je keten in elkaar zit. Waar alles vandaan komt, waarmee producten worden gemaakt en hoe duurzaam de productie en distributie zijn.
Een andere kans die je kunt benutten is die van je zaakjes op orde hebben. De nieuwe generatie werknemers hecht meer waarde aan milieu- en maatschappijbewuste werkgevers. Door je bewust te zijn van de invloed van jouw bedrijf op milieu en maatschappij en eventueel wijzigingen te maken, kun je ook je medewerkers beter aan je binden. Toch mooie bijvangst in deze tijd van personeel schaarste!
De Kamer van Koophandel heeft een artikel over de CSRD en wat je kunt verwachten van ketenpartners. Dat vind je hier! Kun je je op je gemak voorbereiden.